Lidt om os

Vores beliggenhed ligger centralt i Nyker by – vi bor ca. 6 km fra Rønne. Vores Børnehus er i hyggelige og hjemlige rammer. Rammerne er ydermere opdelt i flere rum – grupperum, legerum, fællesrum, værkstedsrum mm., samt en hyggelig og inspirerende legeplads.

I Nyker Børnehus tager vi afsæt i den Styrkende Pædagogiske Læreplan. Dvs. at vores kerneopgave er, at skabe læringsmiljøer, som dagligt understøtter og bidrager til alle børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Legen skal være i den sammenhæng være central og gennemgående.

Vi er et Børnehus, hvor børn og personalets personlighed er tydelig og hvor vores forskelligheder betragtes som en ressource og bruges til gavn for fællesskabet.

Vi anerkender både børn og voksne som unikke individer, med hver deres særlige forudsætninger, således, at vi tager afsæt i den enkeltes ressourcer frem for begrænsninger.

Vi styrker børnenes selvværd og selvtillid ved at sørge for, at de kan danne og fastholde venskaber både indenfor og på tværs af de faste børnegrupper.

Både børn og voksne skal have ret til medindflydelse og ansvar på deres hverdag i Nyker Børnehus.

Den pædagogiske praksis tager afsæt i det enkelte barns forudsætninger for, at yde sit bidrag til den samlede gruppes sociale fællesskab. Det er vigtigt, at hvert barn føler ejerskab til de forskellige aktiviteter/projekter der sættes i gang og ikke mindst opnår en følelse af ejerskab til deres hus.